תעלומת ראשי הטרקוטה

תעלומה מעולם הארכיאולוגיה

 

מסטטיסטיקות שפורסות ב- 2011 ע"י WAC- World Archeological Congress מתברר שקיימים בעולם 1912 אתרים ארכיאולוגיים רשומים. מהם 484 באפריקה.

דמויות טראקוטה (חימר שרוף) בצלם האדם (Anthropomorphic) או בצלם חיות (Zoomorphic) נמצאו באתרים ארכיאולוגיים רבים משחר ההיסטוריה.
* ב- Mohenjo-daro פקיסטן נמצאו צלמיות אישה מטראקוטה מ- 2600 לפנה"ס.
* ב- Mesopotamia נמצאה בלוחית טראקוטה, ועליה תבליט של דמות אלה מכונפת מ -1950 לפנה"ס.
* ב- shiyan, סין התגלו ב- 1974 כ-8000 לוחמי צבא מטראקוטה, ולצידם סוסים, בגובה טבעי, ששמרו על קברו של קיסר סין הראשון, מ- 210 לפנה"ס.

באפריקה, מתוך 484 אתרים ארכיאולוגיים רשומים, שניים נמצאו בגאנה. האחד, Jenini, מתקופת סחר העבדים והשני, Kintampo, מתקופת האבן. "תעלומת" ראשי הטראקוטה מ- Komaland עדיין לא מופיעות בסטטיסטיקות של WAC מ-2011 למרות שיצאו על כך מספר פרסומים.
 

השאלה: מה ידוע לנו על 25 ראשי הטראקוטה מ-Komaland המוצגים כאן?

 

היכן הראשים האלה נתגלו? 

 הראשים נתגלו בחמשת הכפרים: Yikpabongo, Barisi, Nangruma, Tantuolosi and Wuntubre (ואחרים) בצפון גאנה. באזור שבין הנהרות Sisili ו- Kulpawn הנקרא עד היום Komaland. אהרונה*1 רכש אוסף זה מבני הכפר Yikpabongo .

מי מצא אותם?

הראשים נמצאו על ידי כפריים שהתנחלו באזור, החל מהמאה ה-16 (חלקם בני ה-Bulsa) גילו אותם מתחת לאדמות שעיבדו ובבורות הטיט שהכינו ללבנים לבניין בתיהם. לרוב נמצאו בסמוך לערימת אבנים, קרוב לחלקם נמצאו גולגלות שהצביעו על אתר קבורה קדום ומקודש. הם כינו אותם "kronkronballi"*2 שפירושו:  “Children from an old time”. הקשר בין הכפריים שמצאו אותם לבין התקופה שבה הראשים נוצרו, מעורפל.

מתי הם נמצאו?

אין אפשרות לדעת מתי כל אחד מאלפי המוצגים מ-Komaland נמצאו. היום הם פזורים. חלקם במוסדות בגאנה ובגרמניה, חלקם נמכרו בגלריות כמו: Walu*3 בציריך, חלקם (מס' לא ידוע) מצויים באוספים פרטיים באירופה ובצפון אמריקה וחלקם עדיין בידי סוחרים אפריקנים נוודים.
הכפריים בתחילה נתנו אותם לילדים כבובות משחק, אך כשהבינו שהם קשורים לאתרי קבורה של אבות קדומים, קברו אותם. בינתיים לאורך השנים נפוצו מיתוסים על עברם. רק בשלב מאוחר יותר, כאשר נמכרו לסוחרים בסוף שנות ה-70' וה-80', יצא שמם "לתהילה". לכן, לא ידוע מתי כל אחד נמצא.
 

 

מה מצאו?

לפי Kröger* 4 ו- Anquandah*5 נמצאו ב- Komaland גם אובייקטים Anthropomorphic כמו הדמויות כאן ואחרות, וגם Zoomorphic ,כמו הנחש – מס' 26 ובעלי-חיים אחרים. לדעת חוקרים רבים הם מצביעים על ציוויליזציה שקדמה לבוא הכפריים לאזור *6 .

מאיזו תקופה?

מבחני TL (“Thermo luminescence”) שנעשו על חלקם ב-1985 ע"י Anquandah באוניברסיטת Legon, מראים שגילם נע בין 130 ל-450 שנה.

מה אומר חוק ההגנה של UNESCO ותוצאותיו? *7

מהי ההיסטוריה של האוסף הזה?

לראשונה ראיתי ראש דומה מ-Komaland ב-1973 בשוק ב"Dapaong"*8 ילד כבן 10 הציע בעקשנות אחד למכירה אך אני סרבתי  לקנות , שכן לא העלתי בדעתי אז שב- 1983 ארכוש את האוסף הזה, וב- 1989 אפרסם עליו קטלוג *9.

הראשים האילמים, מצד אחד שונים, ומצד שני חולקים אלמנטים משותפים שניתן ללמוד מהם

 

האלמנטים המשותפים: הראשים עשויים מחימר *שרוף, *מניאטוריים (בין 9 ל-15 ס"מ).*צורתם קונית (צרה בתחתית ומתרחבת בקצה העליון). מלבד מס.1 לכולם ראש, פנים, עיניים ואף. *לרובם זקן. *במס' 6-25 שפתיים (פתוחות או סגורות). *בכולם חורים עמוקים באזניים ובנחיריים (במס' 24 גם בפה הפתוח). *בקודקודם קער עגול ובו בליטה (לעיתים כcowrie *10). *בכל הבליטות קער.

מה מסמלים 25 הראשים?

האינפורמציה כאן מבוססת על ה- Oral Tradition של מיתוסים שנפוצו ולא תועדו עדיין, או על: מחקרים בודדים שנעשו בהשוואה למנהגי ה-Bulsa המתגוררים היום באזור ראה *4 ו-*5. וכשאהרונה *1 רכש את האוסף הזה, הכפריים סיפרו לו דברים שהעביר אליי.

האלמנטים המשותפים מספקים לנו תשובות:

למה הם נשרפו לפני השימוש? להבטיח קיום ממושך שמעבר לחיי ההווה.
מדוע מיניאטוריים?נעשו בכף-יד במטרה להיתקע באדמה סביב קבר.
מה מסמלת צורת הקונוס? פאלוס זכרי.

מה משמעות הראש והפנים המזוקנים? הם מייצגים אבות קדומים זכריים.
מה משמעות הבליטה בקער? הבליטה מסמלת clitoris.
מה הסיבה לקער העגול בקודקוד עם החור? כנראה מסמל vagina (סמל נקבי), 'מעגל וציר' חבויים.

 

למה משמשים החורים העמוקים בקער שהוליכו לחורים באף ובאזניים? ניקוז מי הגשמים הממלאים את הקער ומתנקזים כתעלות לתחתית האדמה, כמו מס' 24, או פורצים, כמו מס' 9, דרך האזניים.
מה תכליתם? להיתקע באדמה ולהפרותה, ובכך לרצות את האבות שיבטיחו פוריות.

        

צורתם וצורת השימוש בהם חושפים מה החבוי בהם, הסיבה שנתקעו סביב גל האבנים ומשמעותם.
מן הראוי לציין כאן ש'המעגלים והצירים' ברבדים השונים *11, הגלויים והנסתרים, מופיעים בארכיטקטורה, מוזיקה וריקוד בתרבויות שונות באפריקה. למשל: מ-252 הריקודים שתיעדנו בטוגו, שליש מהם הוגדרו ע"י הזקנים והכפריים (ב-22 קבוצות אתניות) כריקודי פריון, שהופיעו בהם טקסי בגרות, חתונה וקבורה. האלמנט המשותף לכולם היה: פורמציה של אישה או נשים שרקדו סביב גבר.

הערות ומקורות

  1. אהרונה - אחד מבני ה-Wolof  מאזור קזמנס בסנגל. היה סוחר עתיקות נודד עם דוכן מכירות ב"Dakar" וב-"Lomé", בירת טוגו. בין השנים 1981-1992 אצרתי תערוכות רבות בקנדה, ואת רוב הקניות בעבורן עשיתי באפריקה, גם מאהרונה, שמימנו רכשתי ב-1983 את האוסף מ- Komaland .
  2. Kronkronbali - Sabbe, M. & Gistelnick, F. (Eds.), (1991). KRONKRONBALI Figurative terracotta UIT West-Africa met Cadensen Van Jose Vermeersch, K. U. Leuven.
  3. Walu - גלריה לאומנות אפריקה בציריך שב-1987 הציגה עבודות טראקוטה מ-Komaland עם קטלוג שנכתב ע"י הארכיאולוג Schaedler, karl-Ferdinand .
  4. F. Kröger Dr. - נולד ב-1937 בגרמניה. התמחה בתרבויות ה-Bulsa , ביקר שם פעמים רבות ובנוסף לספריו, פירסם:Kröger Franz, The Creators of the Komaland Terracottas (Northern Ghana), 2014Kröger Franz, THE TERRACOTTA FINDS WITHIN THE KOMA AREA (NORTHERN GHANA)
  5. J.K Anquandah Prof.  - נולד ב-1938 בגאנה. עמד בראש שירותי הארכיאולוגיה של גאנה במשך שנים רבות.את תעודת הארכיאולוג קיבל מ-Legon, אוניברסיטת גאנה ב-1965. התמחה בחקר מנהגי ה-Bulsa. בין פרסומיו:  Anquandah, James and Van Ham, Laurent, Discovering the Forgotten “Civilization” of Komaland, Northern Ghana, 1986. James Anquanda, It’s Art and Archaeology, 1998.
  6. Koma Terra Cotta African Sculptures - An exhibition presented by Philip Gould & Laguardia Community College, 2009 Anaquandah James, The stone circle sited of Komaland, 1987, The African Archaeological review, p. 171-180.
  7. חוק ההגנה של UNESCO מ-1970 - מטרתו להגן על cultural heritage אוסר ומונע ייבוא, ייצוא, העברה או בעלות על כל Cultural Property. חוק זה שאושר ע"י מדינות באפריקה, לא מנע משדידת האתרים הארכיאולוגיים ב-Komaland ואחרים. שום מדינה באפריק באותה תקופה לא הייתה מצויידת בחוקים לאכיפת החוק.
  8. Dapaong  - עיר מחוז בצפון טוגו שבה הסרטנו (במסגרת סקר לאומי) את ריקודי ה-Moba.
  9. Esther .A. Dagan - נולדה ב-1931 בירושלים. בוגרת האקדמיה לריקוד Schola Cantorum de Paris .חקרה ותיעדה ריקודים ברחבי אפריקה. אצרה תערוכות רבות בקנדה. 15 מספריה על אומנויות אפריקה פורסמו (ראה Amazon). את הכרונולוגיה של 252 ריקודים אתניים בטוגו תמצאו בספר: The spirit’s dance in Africa, 1997, p.176-195. הקטלוג: Spirits Without Boundaries (twenty-six Terracotta single heads from Komaland), Ghana, 1989
  10. Cowrie - צדף קטן עם חריץ במרכזו, ששימש באפריקה ככסף עובר לסוחר, כסמל פוריות בטקסים, בפולחניים, בפסלים, ובתלבושות.
  11. סמל 'המעגל והציר' האוניברסאלי - ראה פרק 'המעגל והציר' באתר (מדוע 'המעגל והציר' הנושא לתצוגה ראשונה וללוגו)