מה יוצא דופן במסכת הריקוד Sirige?

בטרם נעסוק במסכת הריקוד- Sirige של בני הDogon  במאלי (איור 1), חשוב לציין שמשחר ההסטוריה ועד  1ימינו השתמשו במסכות. בשעה שמטרת כל מסכות הריקוד הייתה : להסתיר את זהות הרקדן ולחשוף דמות אחרת, באפריקה השתמשו גם במסכות שלא כיסו את פני הרקדן, ומטרתן הייתה שונה:מסכות כיס-כקמע, כתף-לבידור, חגורה-למעמד, מגן-להגנה, פספורט- לזיהוי ותכשיט- לקישוט. 


השאלה: ממתי השתמשו במסכות ריקוד?
עדויות של רקדני מסכות נמצאו באלפי  2גילופי סלעים  3מתקופות שונות, איורים 2+3. עדויות נוספות נמצאו גם ב 4ציורי מערות שאחת מהן ב 5 Tassili n'Ajjer איורים 4+5.



השאלה: מה מניע רקדן בפולחן להסתיר את זהותו ולחשוף אחרת?
הזהות האחרת מייצגת דמות בעלת כוחות-על, המעצבת חללים מקודשים להופעתה. המשתתפים בפולחני מסכות, לרוב גברים מחבורת סתר, שלאחר טקס בגרותם עוברים תהליך הכנה ואימון סודיים. הSirige שייכת להן. למרות שכל מסכות הפולחן באפריקה עברו בחלק השני של המאה ה-20 תהליך חילון, יחודן נשמר גם כשמופיעים בפני תיירים. כדי להבין את ייחודה של מסכת הSirige חשוב להשוותה ל 6חמש קטגוריות של מסכות בעלות צורות שימוש שונות בהן מצליחים הרקדנים לעצב חללים הצמודים לקרקע , וגם כשמגביהים אותן תוך העלאה אינם מגיעים לחללים הגבוהים שהSirige שולטת בהם.








לעומת מסכות הפנים 26-29 המוגבהות בטכניקות שונות, הSirige שאורכה כהמשך אינטגראלי ממסכת הפנים, מאפשרת לרקדן לשלוט בחללים גבוהים מגובהו של הרקדן (איור 30)
 

השאלה: מי הם בני ה Dogon?
7אוכלוסיית מאלי מונה נכון ל2016 יותר מ 17 מליון המחולקים ל 13 קבוצות אתניות . אף על פי שבני הDogon מהווים רק 6% מאוכלוסיית מאלי (איור 32), הם ידועים עקב הפרסומים על תרבותם העשירה שמושכת עד היום חוקרים ותיירים מרחבי העולם. לראיה- בדיקה אחת מראה שישנם כ8 23,000 איזכורים של הDogon בפרסומים שונים. את העיסוק ב: היסטוריה, מיתולוגיה, פולחן, קוסמולוגיה ,אומנות ותעסוקה של בני ה Dogon נשאיר, ונתמקד ב Sirige שפעם הופיעה בטקס להזכרת האבות הקדומים.
לשפת ה Dogon מספר דיאלקטים שהחשובים שבהם: שפת הדיבור- לשימוש יומיומי, ושפת הקודש- הידועה רק למשתתפי הפולחן, שביניהם ה Sirige. איזור מגוריהם:9בכפרים הבנויים על מורדות תלולים במחוז הBandiagara (איורים 1+ 31), שהקשה על אויבים להתקיפם. כיום אף על פי שבני הDogon חלקם התאסלמו או התנצרו , הם ממשיכים לשמר את מסורתם.
 

האנכיות- השאיפה מעלה של בני הDogon משתקפת לא רק בבחירת מקום המגורים אלא גם במיתוסים ובארכיטקטורה כמו ה10 Toguna (איור 33), המקדש (איור 34) ובמיוחד במסכת הSirige הארוכה (איור 30)

השאלה: מה רקדן ה Sirige מביע באמצעות המסכה הארוכה ומדוע?
על כך קיבלתי מענה באמצע שנות ה-80 כשהצטרפתי לקבוצת חוקרים מה Smithsonian Inst’ שהגיעו למאלי לביקור אצל בני ה Dogon . לאחר יום מתיש של טיפוס בין צוקים תלולים הגענו לרחבה. כשישבנו לנוח, 11Amidu איש הקשר נתן הוראות: "אסור לצלם! אסור לחשוף את זהות הרקדן! אסור להתקרב! אסור לגעת ואסור לנשים!" , "מה איתנו?" שאלה אחת. "לכן מותר כי ההופעה איננה לצרכי פולחן, שילמנו עבורה", ענה.
בנתיים הרקדן עם מסכת הSirige הזקופה הופיע. מאחריו מתופף ושני זמרים עם כלי נקישה בידיהם. מאחוריהם השתרך קהל של כמה עשרות כפריים שבינהם גם נשים. על השאלה מדוע מסכת הSirige מתנשאת לגובה כה רב? Amidu השיב לאחר שתרגם את דברי הרקדן: "מסכת הSirige מעצבת חללים מקודשים, סמויים וגלויים. איך? הביטו!". הרקדן עם המסכה החל להדגים. הוא פיסק את רגליו, הוריד את קצה המסכה לאדמה (איור 35) ותוך כדי סיבוב סביב עצמו כציר, חרט בקצה המסכה מעגל על החול. הקהל התקבץ סביבו מעבר לקווים שחרט (איור 36). לאחר שתחם בינו לבין המשתתפים את החלל המקודש, החל לצייר כקשת בחלל בהעבירו את המסכה מימין לשמאל וחזרה (איור 37). מה שקרה לאחר מכן הפתיע והדהים. תוך סחרור אקסטטי סביב עצמו בקצה המסכה הזקופה סימן חללים דימיוניים גבוהים במעגלים (איור 38). בפחות מחמש דקות בצורה מהממת, הספיק לנוע במהירויות שונות ולעצב מעגלים מאוזנים, אנכיים, אלכסוניים רחבים וצרים בגבהים, גדלים וכיוונים שונים בחלל. דוגמא אחת מרבות -איור 39.

מסקנות
ממקורות שונים שנבדקו, על כמה דברים אין חילוקי דעות.

  • לפני שבני ה Dogon התאסלמו, היו להם עשרות מסכות ריקוד לטקסים שונים. חלקן כמו ה Kanaga הופיעו עם ה Sirige (איור 40+41)
  • מטרת ה Sirige עם כוחה העליון לעצב חללים גבוהים, ומקודשים.
  • המסכה גולפה מעץ רך וקל, שהקל על הפסל לגלף ואפשר לרקדן לעצב חלל הגבוה פי כמה מגובהו.
  • היחידות הגאומטריות לאורך המסכה מעל הפנים, מסמלים : מספר דורות האבות שקדמו למשפחת הרקדן המייצג, הסיבה שאורכה של כל מסכה שונה. כמו: מספר היחידות הגיאומטריות באיור 43 מסמל 8 דורות. באיור 44 מספר היחידות של המסכה הימנית מסמל 11 דורות והשמאלית 10 דורות.
  • ה Sirige היא הארוכה שבמסכות הריקוד הידועות בעולם.

כתיירת ראיתי רק מסכת Sirige אחת, אך כרקדנית שתיעדה ריקודים רבים ברחבי 12אפריקה אני מלאת התפעלות והערצה לבני ה Dogon שלמרות תהליך החילון וקבלת האיסלאם והנצרות המשיכו לשמר, לאמן ולהופיע במסכות ה Sirige המסורתיות. את הטכניקה בה השתמשו, לעניות דעתי רקדן מקצועי מערבי יתקשה לבצע.


הערות ומקורות

  1. בימינו הצורך להתחפש, לשחק דמות אחרת קיים כמו: בקרנבלי מסכות, בפורים או Halloween או על במות התאטרון. המטרה לבדר או להביע ביקורת חברתית. הריקוד במסכות הפולחן היה קשור קשר עמוק למיתולוגיה ולאמונות.
  2. גילופי סלעים: רק בדרום אפריקה במעבדה באוניברסיטת יוהנסבורג תועדו מעל חצי מליון, בחלקם מתוארים רקדני מסכות.
  3. After “Rock Paintings in SA" plate 17 George Stow, 1868
  4. ציורי מערות נמצאו ברחבי אפריקה, לא כולן נחקרו. באחת שתועדה על ידי Lajoux נתגלו רקדני מסכות.
  5. . “The Rock Paintings of Tassili”. Lajoux, Jean-Dominique Cleveland and New York, 1963
  6. איורים 6-30 ו35-39 ראה:  “The Spirit’s Image- The African masking Tradition-Evolving continuity”. Dagan. 1992
  7.  Source: ‘Atlas Jeune Afrique 2010’, in Bossard, L., op. cit., OECD, Sahel and West Africa Club, 2015, page 191]
  8.  Google scholar, Amazon, Wikipedia
  9. Dario Menasce - I.N.F.N. Milano http://hal9000.mi.infn.it/~menasce איורים 31+34
  10. https://sacredsites.com/africa/mali/dogon.html Copyright ©1982-2016 Martin Gray
  11. Amidu נולד בכפר של בני ה Dogonלמשפחה שהתאסלמה. בילדותו הלך עם הוריו למסגד ולמד את שפת התפילות בערבית. מאוחר יותר נשלח ללמוד בתיכון ב Bamako הבירה ושם למד צרפתית והמשיך להתפלל במסגד. שמו Amidu הוא כינוי חיבה לשם המוסלמי Ahmed. כשהפך למדריך תיירים בכפרי הDogon  למד גם אנגלית ונחשב למומחה בענייני הDogon.
  12.  “The Spirit’s Dance in Africa- Evolution, Transformation and Continuity”. Dagan. 1997.